Thursday, August 23, 2012

Ukas PryDesigner: Anne – Pryds egen fargefrøken

 

Anne m lue

 

DSC_0326DSC_0327

 

DSC_0328

 

DSC_0329

 

hÅRBØYLE

 

LEIA01

 

Neon_sort armbånd

 

DSC_0530DSC_0244

 

Åpen skyvedør

“Bak denne veggen skjuler alle mine skatter seg, som forhåpentligvis havner på Pryd i ene eller annen form før eller senere - og symaskina mi, som jeg nå prøver og gjennoppfriske forholdet til”

 

En av Pryds flotte grunnleggere og en fargefrøken uten sidestykke er ukens designer. Anne designer under merket Amare og pryder butikken vår med småsøm, strikk og smykker – herlige materialer i kombinasjon med herlige farger! Her forteller Anne om seg selv:

 

Hei, Anne Marie Reitan heter jeg, herav mitt firmanavn, Amare. Til daglig jobber jeg ved Papir- og Fiberinstituttet, men for å få utløp for den kreative siden av meg, var jeg med å starte Pryd sammen med Hege – for snart 7 år siden. Hege og jeg har vært gode venner lenge, vi startet faktisk med luene våre flere år før Pryd. Vi hadde lørdagssalg på Mercursenteret takket være en velvillig senterleder der, og vi var med på Skysstasjonfestivalen flere somre. Det var da vi fikk rotfeste på Bakklandet, først sammen med ”Tanta te Beate”, og etter hvert som Pryd på sin nåværende adresse.

Vel, egentlig startet det hele lenge før… Jeg er 60-modell, så vokste opp med hjemmesydde klær, og lærte snart å bruke symaskinen selv også. Etter hvert ble det strikking i tillegg, drev nok flere av mine gamle gymnaslærere til vanvidd med pinneklirr. Personlig stil endret seg fra ”freaker” til punk på slutten av 70-tallet, og da måtte en stole på egne kreative evner for å kle seg opp (-ut?), var ikke mye spennende å finne i Trondheims klesbutikker på den tida. Fortsatt er strikkepinnene aldri langt unna, jeg strikker på buss og tog, møter og seminarer.

Jeg er veldig glad i sterke farger, og i motsetning til Trinny & Susannah kombinerer jeg gjerne sterke farger med sort. Jeg strikker og tover mest luer, votter og pulsvarmere, dvs relativt små prosjekter, hvor det er kort vei fra idé og råvarevalg til ferdig produkt. Er utålmodig, og ingenting måler seg med tilfredsstillelsen av å se det ferdige resultatet. Det blir ikke alltid som planlagt, men heldigvis er tovet ull veldig formbart når den er våt, så mang en ny versjon av luene har faktisk vokst ut fra ”mislykkede” prosjekter, og ellers diffuse ideer som dukker opp mens jeg strikker.

I tillegg lager jeg smykker, ørepynt, armbånd og hårbøyler – i år har jeg også prøvd meg på vendbare hårbånd. Også her er stikkordet farger –ikke så mye beige, uansett hva trenden i moteverden sier… Sterke farger gir meg energi & humør, sånn er det bare.

 

Vi har ett stort utvalg av Annes varer hos oss; luer, smykker, hårbånd, hårbøyler m.m – Kom innom for en titt :)

 

Vi har åpent:

Onsdag 11.00-17.00

Torsdag 11.00-17.00

Fredag 11.00-17.00

Lørdag 11.00-16.00

Søndag 12.00-16.00

 

No comments:

Post a Comment