Wednesday, July 11, 2012

Ukas PRYDesigner: Hege Elisabeth – Pryds egen “Bysame”

DSC_0114

 

DSC_0107DSC_0110

 

DSC_0123

 

DSC_0120

 

DSC_0122

I anledning vår “nyopprettede” blogg kommer vi ukentlig til å presentere våre flotte designere – Første kvinne ut er vår egen “Bysame” Hege. 

Hei, jeg heter Hege Elisabet Karlsen og er stadig med i den kreative gjengen på Pryd, 6 og et halvt år etter at jeg og Anne startet opp kollektivet. Produktnavnet mitt er Tamok Design og henspeiler på en liten plass i indre Troms, der deler av slektaen min kommer fra, men også en fargesterk kulturell påvirknig fra disse traktene. Min kreative løpebane begynte tidlig, på kjøkkenet t besta. Som den kunstnersjelen hun var, lot hun meg få utfolde meg i alle retninger. Kjøkkenet hennes var alltid fullt av prosjekter : ark utover gulvet, så jeg fikk tegne og male, bruke symaskinen og kose meg med stoffer, knapper og bånd.

Et salig kaos, men rene drømmen for ei lita jente m en kunstnerspire i magen : ) Samme kreative "metode" blir brukt av meg den dag i dag : Jeg legger alt utover gulvet, for så å sortere de forskjellige prosjektene seg nærmest av seg sjøl. For andre ser nok dette bare ut som rot, men i hodet mitt ser jeg allerede ferdige kreasjoner der, som bare venter på å bli sydd. I vinterhalvåret har jeg stor produksjon av luer og hatter, ellers er redesign blitt en favoritt. Å gjenbruke er flott for miljøet, kunden og ikke minst en "fattig kunstner" som meg, som gav avkall på fast inntekt for 11 år siden for å følge drømmen min : ) Jeg har laga et eget design som jeg kaller BY-SAME, der jeg leker meg med elementer fra min samiske tilknytning. Der får maksimalismen min fritt spillerom, og da går det i primærfarger, pyntebånd, glitter og stas.

Utdanningen min har jeg fra linjer som tegning, form og farge, søm og tekstilforming og duodji-linja på Sami Joatkkaskuvla. Der lærte jeg teknikker som er nyttige å ha i bunn for en hver kreativ prosess.

Klem fra Hege

 

Hege’s flotte kreasjoner finner dere hos oss på Pryd

Åpningstider:

Onsdag 11-17

Torsdag 11-17

Fredag 11-17

Lørdag 11-16

Søndag 12-16

No comments:

Post a Comment